شاید شما هم با مشکل بزرگی به نام سفت شدن شیرآلات اهرمی مواجه شده باشید. در ابتدا بگذارید تا به یک سؤال مهم اشاره کنیم. تا به حال با مشکل سفت‌شدن شیرآلات اهرمی مواجه شده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است اصلاً نگران نباشید؛ زیرا که در این مقاله سعی شده به بررسی علت سفت‌شدن شیرآلات اهرمی پرداخته شود. در ادامه مقاله، در ابتدا شما را با انواع شیرآلات اهرمی آشنا کرده و سپس علت سفت‌شدن شیرآلات اهرمی را برای شما بازگو خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز راهکارهایی برای رهایی از سفت‌شدن شیرآلات ارائه خواهیم داد. پس اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید چرا شیرآلات شما سفت‌شده و یا با مشکل مواجه شده‌اند و بخواهید مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع شیرآلات اهرمی

در ابتدا قصد داریم تا شما را با انواع شیرآلات اهرمی آشنا کنیم تا دانش و تسلط شما بر زمینه شیرآلات اهرمی افزایش پیدا کند تا این دسته از شیرآلات را بهتر بشناسید.
شیرآلات اهرمی در حالت کلی و ظاهری به دو دسته ایستاده و دیواری تقسیم‌‌بندی می‌شوند. برای مثال از دسته شیرآلات اهرمی ایستاده می‌توان به مواردی چون شیرآلات آشپزخانه و یا شیر روشویی اشاره کرد. قیمت شیرآلات روشویی با کیفیت اهرمی که دارند، سنجیده می شود.  همچنین شیرآلات اهرمی دیواری نیز برای مواردی استفاده می‌شوند که نیاز باشد شیرآلات بر روی دیوار نصب شوند؛ مثل شیر آب دستشویی یا شیرآب حمام و مواردی از این قبیل.

در حالت دقیق‌تر شیرآلات اهرمی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند و دسته‌بندی این شیرآلات بر اساس مغزی آن‌ها است. این دسته‌بندی شامل شیرهای اهرمی تک دسته با مغزی توپی، شیرهای اهرمی تک دسته با مغزی کارتریج و شیرهای اهرمی با مغزی سرامیکی است.

علت سفت شدن شیرهای اهرمی

آیا شما هم مشکل سفت‌شدن شیرآلات اهرمی را دارید و به سختی با شیرآلاتتان کار می‌کنید؟ دیگر تجربه لذت روزهای اول را ندارید؟ اگر شما هم با این مشکلات مواجه هستید و جوابتان به این سؤالات مثبت است، توجه شما را به ادامه مقاله جلب می‌کنیم. در این بخش از مقاله قصد داریم به علت‌هایی که ممکن است به خاطر آن‌ها اهرم شیرآلات ما دچار مشکل و سفتی شوند را بررسی کنیم. علت سفت‌شدن شیرآلات ممکن است به دلایل مختلفی باشد که عمده دلایل سفت‌شدن شیرآلات اهرمی موارد زیر است:

o فرسوده شدن واشر؛
o خشک شدن مغزی واشر؛
o جرم گرفتن مغزی؛
o خراب شدن مغزی شیر.

تعمیر سفت شدن شیر اهرمی

در قسمت قبل به مشکلاتی که ممکن است شیرآلات ما دچار سفتی شوند پرداختیم و آن‌ها را به صورت موردی بیان کردیم. حال در این مرحله نوبت به این می‌رسد که مشکلات به وجود آمده را برطرف کرده و شیر خود را به ساده‌ترین روش ممکن و در کوتاه‌ترین زمان تعمیر کنیم. عمده مشکلات ذکر شده در بالا همان‌طور که شاهد بودید مربوط به مغزی و واشر شیر می‌شود پس برای تعمیر شیرآلات اهرمی در مرحله اول نیازمند این هستیم که شیر اهرمی خود را بازکنیم.
برای باز کردن شیر اهرمی ما اطلاعات جامع و مرحله به مرحله‌ای را برای کاربران عزیز در مقاله کارتریج شیرهای اهرمی و نحوه تعویض آن قرار داده‌ایم که شما می‌توانید با مراجعه به این مقاله از سایت شودر به آسانی شیرآلات خود را بازکرده و یا آن‌ها را سرهم‌بندی و نصب کنید.
پس از بازکردن شیرآب باید مغزی و واشر شیر را مورد بررسی قراردهیم. اگر واشر شیر آب شما مشکل خاصی ندارد و سالم است با پاک کردن جرم‌ها و چربی‌ها می‌توانید از واشر قبلی خود استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که روغن‌کاری واشر شیر می‌تواند استفاده شما از شیر آب را برای مدت طولانی‌تری سهل و آسان نماید.
پس از بررسی واشر نوبت به مغزی شیر می‌رسد. در این حالت نوع تعمیر بسته به نوع مغزی متفاوت است. برای شیرهای سرامیکی، مغزی شیر آب را در داخل سرکه قرار می‌دهیم و سپس آن را به خوبی آبکشی می‌نماییم تا رسوب‌ها و جرم‌ها به صورت کامل خارج شوند. در شیرهایی با مغزی کارتریج نیز باید کارتریج شیر آب را تعویض کنیم تا مشکل سفتی شیر آب ما حل شود.
 
پس از انجام بررسی و اقدام‌های لازم شیرآلات خود را به صورت منظم و با دقت بالا سرهم‌بندی کرده و آن‌ها را نصب می‌کنیم. پس از نصب می‌توانید از حل مشکل سفتی و نرم شدن اهرم شیر خود لذت ببرید. شاید کیفیت نرمی شیر با روز اولی که آن را تهیه کردید متفاوت باشد، ولی دیگر از سفتی و مشکلات سابق آن خبری نیست.
سخن پایانی
اگر شما هم با مشکل سفتی شیرآلات اهرمی مواجه هستید، می‌توانید با عیب‌یابی و تعمیر، مشکل سفتی شیراهرمی را حل کنید. در این مقاله از سایت پرتوبازار شما را با علت‌های مختلفی که ممکن است در آن‌ها با سفت‌شدن شیرآلات اهرمی رو به‌رو شوید آشنا کردیم. سپس بسته به نوع شیر اهرمی که دارید مواردی را جهت تعمیر و حل مشکل شرح دادیم. در روش‌های ارائه شده شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و به آسانی مشکل سفتی شیر اهرمی را حل کنید.