برخی از افراد فکر می‌کنند به‌ خاطر فضای کوچک حمام‌‌  بجز یک علم دوش معمولی نمیتوانند تجهیزات دیگری در حمام‌ نصب کنند. یا برخی افراد دیگر تمایلی به تخریب دیوار حمام‌ برای نصب انواع دوشهای توکار ندارند. احتمالا هیچ‌کدام از این افراد از وجود نسل جدید دوش‌های حمام خبر ندارند! بنابراین در این مقاله به شما خواهیم‌ گفت که پنل دوش حمام چیست و چه کاربردهایی دارد؟ معایب پنل دوش چیست؟

پنل دوش حمام چیست؟

پنل دوش حمام یا همان شاور پنل، ترکیبی از شیر حمام و علم دوش و انواع ماساژور است که به‌صورت روکار نصب می‌شود. در این نوع دوش حمام هیچ رد و نشانس از اتصالات و لوله‌ها در علم دوش‌های قدیمی به چشم نمی‌خورد؛ درعوض تمامی تجهیزات مورد نیاز درون پنلی یک‌تکه قرارگرفته‌اند.

درنتیجه تنها چیزی که در پنل دوش حمام دیده‌می‌شود، عبارت‌است از:

⦁ سردوش اصلی

⦁ هندل‌ها

⦁ صفحه اصلی پنل

⦁ پاشور یا وان‌پرکن

⦁ و دیگر تجهیزات که بسته به نوع هر پنل ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

معمولا شاور پنل‌ها دارای چندین مجرای خروجی برای جریان آب هستند که همگی مجهز به سیستم Self Cleanning می‌باشند؛ یعنی نازل‌ها منعطف بوده، و خاصیت ضد رسوب دارند.

آشنایی با ساختار شگفت‌ انگیز شاور پنل

پنل دوش حمام یک پکیج کامل برای حمام و دوش گرفتن شناخته‌می‌شود. ممکن است ساختار انواع شاور پنل حمام با یک‌دیگر متفاوت باشند. اما به‌طور کلی اجزای زیر را می‌توان در انواع پنل دوش حمام مشاهده‌کرد:

سردوش ثابت (اصلی)

وان‌پرکن

دوش دستی

ماساژور (بادی‌جت) بالاتنه

ماساژور (بادی‌جت) بالاتنه

توجه داشته‌باشید که یک پنل دوش حمام بنابرنوع طراحی و کاربری‌اش ممکن است چند یا همه آپشن‌های نام‌برده را داشته‌باشد. از طرفی علاوه‌بر هندل اصلی که وظیفه کنترل فشار و دمای آب در تمامی بخش‌های پنل دوش را دارد، برای هر یک از موارد بالا، یک هندل (شیر) جداگانه در پنل تعبیه می‌شود؛ تا کنترل جریان آب برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر باشد.

جنس شیرآلات در پنل دوش از چیست؟

عموما شیرآلات در این‌گونه پنل‌ها از جنس آلیاژ برنج هستند؛ تا مقاومت لازم در برابر خوردگی و اکسیدشدن را داشته‌باشند. اما اغلب آن‌ها با پوششی از کروم آبکاری شده‌اند

اندازه انواع پنل دوش حمام

انواع شاور پنل از ارتفاع 150 سانتی‌متر تا 200 سانتی‌متر، و در عرض 25 تا 35 سانتی‎‌متر طراحی و ساخته‌شده‌اند. البته در بیش‌تر مواقع پنل‌هایی با اندازه‌های بزرگ، به‌صورت صندلی‌دار طراحی شده‌اند.

انواع ریزش آب در پنل دوش حمام

ریزش آب در انواع پنل دوش حمام دارای حالت‌های مختلفی است؛ از جمله:

دو حالته

سه حالته

چهار حالته

پنج حالته

حالت ریزش آبشاری یا خطی

کاربرد پنل دوش حمام

از مهم‌ترین کارردهای پنل دوش حمام می‌توان به استفاده از آن‌ها در حمام‌های معمولی و انواع کابین دوش (اتاق دوش) اشاره کرد. چرا که نصب این مدل از دوش حمام، بسیار آسان‌ بوده و هیچ نیازی به نصب شیرآلات حمام ندارد؛ چون تمامی اتصالات موردنیاز درون ساختمان پنل دوش تعبیه شده‌است.

مزایای پنل دوش حمام

نصب شاور پنل‌ها در فضای حمام شما را از نعمت یک استحمام کامل و آرامش‌بخش بهره‌مند می‌کند؛ چرا که با نصب آن‌ها دیگر نیازی به هیچ تجهیزات اضافه‌ دیگری نخواهیدداشت. زیرا هرآن‌چه که در محیط حمام به آن نیاز داشته‌باشید روی پنل دوش حمام‌تان طراحی شده‌است؛ درنتیجه شما تنها با یک علم دوش یا دوش دستی معمولی مواجه نمی‌شوید! مهم‌ترین مزایای پنل دوش حمام را می‌توان در 4 مورد زیر خلاصه کرد:

⦁ قیمت مناسب نسبت به قابلیت‌ها

پنل‌های دوش از نظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. به‌عنوان مثال یک پنل دوش حمام با آپشن‌های زیر را درنظر بگیرید:

سردوش دیواری توکار

دوش دستی

4 ماساژور توکار

شیر حمام توکار با مغزی چندحالته

حالا به کمک یک ماشین حساب قیمت میانگین هر کدام از اجزای بالا را به‌طور جداگانه محاسبه کنید. اگر عدد به‌دست‌آمده را با قیمت پنل دوش موردنظر مقایسه کنید، متوجه خواهیدشد که قیمت پنل دوش به شکل قابل توجهی از عدد به‌دست‌آمده کم‌‎تر است!

 

 

⦁ ظاهر لوکس

باتوجه به این‌که تمام تجهیزات در پنل دوش حمام روی یک بورد و پشت یک روکش یک‌پارچه قرارگرفته، ظاهر زیبا و لوکسی به ‌آن‌ها بخشیده‌است. درنتیجه همین پنل دوش حمام به تنهایی می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی رد دکوراسیون حمام شما ایجاد کند. خصوصا برای افرادی که حمام قدیمی دارند و قصد بازسازی و نصب تجهیزات توکار ندارند، شاور پنل می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

⦁ نصب آسان

نصب انواع پنل دوش حمام بسیار راحت و سریع انجام می‌شود. هندل اصلی در شاور پنل‌ها به لوله‌کشی اصلی دیوار حمام متصل شده و جریان آب را بین دیگر تجهیزات داخل پنل تقسیم می‌کند. بنابراین نصب این‌گونه پنل‌ها نیازی به تخریب دیوار یا ایجاد تغییرات آن‌چنانی در لوله‌کشی حمام ندارد.

⦁ صرفه‌جویی در مصرف آب و زمان استحمام

عموما در حمام‌هایی که تمرکز جریان آب روی یک سردوش است، تمام فشار آب به همان سردوش اختصاص پیدامی‌کند. از طرفی فردی که زیر دوش قرارمی‌گیرد، به‌خاطر محدودیت جریان آب که تنها از یک نقطه (سردوش) اتفاق می‌افتد، زمان بیش‌تری را صرف استحمام می‌کند؛ درحالی‌که در پنل دوش حمام جریان آب بین چند نقطه مختلف تقسیم می‌شود و در زمان کم‌تری نقاط بیش‌تری از بدن فرد را شست‌وشو می‌دهد. درنتیجه حجم آب بسیار کم‌تری مصرف می‌شود. در این حالت هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم در زمان استحمام.